- Wiara i życie Kościoła
- Boże Objawienie i wiara
- Objawienie Boże jest to ujawnianie się Boga ludziom w świecie i w historii. Bóg objawia nam siebie poprzez:
- świat, który stworzył,
- dzieje wybranego narodu izraelskiego,
- najpełniej zaś osobę i dzieło Jezusa Chrystusa.
- Objawienie Boże jest zawarte w Piśmie świętym i Tradycji, które stanowią jeden depozyt wiary.
- Pismo święte jest to zbiór ksiąg napisanych przez ludzi pod natchnieniem Ducha Świętego. Autorem ksiąg Pisma świętego jest Bóg, który dał natchnienie ludzkim autorom. W Piśmie świętym zawarte jest słowo Boże skierowane do ludzi. Przewodnią myślą Biblii jest Boży plan zbawienia ludzkości. Pismo święte składa się z 46 ksiąg Starego i 27 ksiąg Nowego Testamentu. Sercem Pisma świętego są Ewangelie, które zawierają świadectwo o życiu i działalności Jezusa Chrystusa.
- Tradycja jest to nauczanie powierzone przez Chrystusa Apostołom i przekazywane przez ich następców.
- Wiara jest odpowiedzią człowieka na Boże objawienie. Poprzez wiarę człowiek dobrowolnie i całkowicie powierza się Bogu, uznając Go za absolutną Prawdę i Dobro, ku któremu pragnie kierować swoje życie.
- Główne prawdy wiary:
- Jest jeden Bóg.
- Bóg jest Sędzią sprawiedliwym, który za dobre wynagradza, a za złe karze.
- Są Trzy Osoby Boskie: Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch Święty.
- Syn Boży stał się człowiekiem i umarł na krzyżu dla naszego zbawienia.
- Dusza ludzka jest nieśmiertelna.
- Łaska Boska jest do zbawienia koniecznie potrzebna.
- Skład Apostolski, czyli chrzcielne wyznanie wiary, zawiera najważniejsze prawdy wiary wyznawanej i głoszonej przez Kościół.
Wierzę w Boga Ojca wszechmogącego,
Stworzyciela nieba i ziemi.
I w Jezusa Chrystusa, Syna Jego jedynego, Pana naszego,
który się począł z Ducha Świętego,
narodził się z Maryi Panny,
umęczon pod Ponckim Piłatem,
ukrzyżowan, umarł i pogrzebion,
zstąpił do piekieł, trzeciego dnia zmartwychwstał,
wstąpił na niebiosa,
siedzi po prawicy Boga Ojca wszechmogącego,
stamtąd przyjdzie sądzić żywych i umarłych.
Wierzę w Ducha Świętego,
święty Kościół powszechny, świętych obcowanie,
grzechów odpuszczenie,
ciała zmartwychwstanie, żywot wieczny. Amen
- Objawienie Boże jest to ujawnianie się Boga ludziom w świecie i w historii. Bóg objawia nam siebie poprzez:
- Bóg - Pan, Stwórca i Zbawiciel
- Bóg istnieje. Tę prawdę może człowiek poznać własnym rozumem. O istnieniu Boga mówi nam:
- świat wokół nas i panujący w nim ład,
- przekonanie wszystkich ludów,
- własne sumienie.
- Kim jest Bóg? Dzięki rozumowi wspartemu Bożym Objawieniem poznajemy, że Bóg jest:
- Duchem nieskończenie doskonałym,
- Istotą wieczną i wszechmocną,
- najdoskonalszą Miłością, Prawdą, Dobrem i Pięknem,
- Stworzycielem świata.
- Trójca Święta to jeden Bóg w trzech Osobach, mających tę samą naturę i te same doskonałości. Jest to tajemnica wiary, której człowiek nie byłby w stanie poznać swoim rozumem. Objawił nam ją Bóg w Nowym Przymierzu. Tajemnica Trójcy świętej stanowi centrum wiary i życia chrześcijanina.
- Bóg z niczego stworzył cały widzialny i niewidzialny świat. Z miłości powołał świat do istnienia, aby objawić swoją chwałę, a swoim stworzeniom dać udział w swojej prawdzie, dobroci i pięknie.
- Opatrzność Boża to opieka Boża nad światem. Bóg nie tylko stworzył świat, ale też nieustannie nim się opiekuje, a swoje stworzenia prowadzi do ich ostatecznego celu.
- Aniołowie są stworzeniami duchowymi, które nieustannie wielbią Boga i służą Jego zbawczym planom. Niektórzy aniołowie zbuntowali się przeciw Bogu. Upadłych aniołów nazywamy szatanami, złymi duchami, albo diabłami.
- Człowiek jest najdoskonalszym stworzeniem Pana Boga na ziemi. Łączy w sobie świat duchowy i materialny, ponieważ jest jednością materialnego ciała i duchowej duszy. Bóg stworzył człowieka na swój obraz jako istotę wyposażoną w rozum i wolną wolę. Dzięki rozumowi człowiek myśli, poznaje i tworzy, a dzięki wolnej woli może dokonywać wyborów. Człowiek został stworzony przez Boga, aby Go czcił, kochał i służył Mu, a przez to osiągnął szczęście wieczne.
- Pierwsi ludzie byli dobrymi i szczęśliwymi dziećmi Bożymi. Otrzymali od Boga łaskę uświęcającą, bystry rozum, wolę skłonną do dobrego oraz nieśmiertelność.
- Grzech pierworodny spowodował, że pierwsi ludzie utracili pierwotną świętość i sprawiedliwość. Skuszeni przez szatana nadużyli swej wolności, obracając się przeciw Bogu i pragnąć poza Nim osiągnąć swój cel. Na skutek grzechu pierworodnego natura ludzka została osłabiona, poddana niewiedzy, cierpieniu, panowaniu śmierci i skłonności do złego. Grzech pierworodny przeszedł na wszystkich ludzi, dlatego nazywamy go też grzechem dziedzicznym. Od grzechu pierworodnego została zachowana jedynie Najświętsza Maryja Panna, dlatego nazywamy Ją Niepokalanie Poczętą.
- Bóg ulitował się nad ludźmi i już pierwszym rodzicom obiecał, że ześle Zbawiciela. Obiecanym Zbawicielem jest Jezus Chrystus.
- Jezus Chrystus jest prawdziwym Bogiem, który stał się człowiekiem i umarł na krzyżu oraz zmartwychwstał dla naszego zbawienia.
- Wcielenie polegało na tym, że odwieczny Syn Boży (druga Osoba Trójcy Świętej) stał się człowiekiem; nie tracąc boskiej natury przyjął ludzką. W Osobie Syna Bożego zjednoczyły się bez zmieszania natura boska i ludzka. Syn Boży począł się jako człowiek z Ducha Świętego i narodził się z Maryi Dziewicy.
- Jezus jest Bogiem. Objawił to Bóg Ojciec. Świadczyli o tym Apostołowie. Wyznał to sam Jezus, a swoje wyznanie potwierdził cudami, zwłaszcza zaś swoim zmartwychwstaniem.
- Jezus jest prawdziwym człowiekiem. Ewangelie zaświadczają, że narodził się z Matki, odczuwał głód, pragnienie i zmęczenie, cierpiał i umarł. O człowieczeństwie Jezusa mówią też historycy niechrześcijańscy. Imię Jezus znaczy Bóg zbawia.
- Tytuł Chrystus (Mesjasz) znaczy Namaszczony. Jezus jest Chrystusem ponieważ Bóg Go namaścił Duchem Świętym i mocą (Dz 10,38).
- Tytuł Pan oznacza boską władzę Jezusa.
- Maryję nazywamy Matką Bożą (Bogurodzicą, Bożą Rodzicielką), ponieważ jest Matką Jezusa, który będąc Bogiem poprzez Nią przyjął ludzką naturę.
- Duch Święty jest trzecią Osobą Boską. Pochodzi od Ojca i Syna. Wraz z Ojcem i Synem jest jednym Bogiem. Gromadzi, jednoczy, ożywia i uświęca Kościół. Duch Święty ukazał się w postaci gołębicy podczas chrztu Pana Jezusa w Jordanie. W dzień Pięćdziesiątnicy Duch Święty zstąpił na Kościół w znakach gwałtownego wichru i ognistych języków.
- Bóg istnieje. Tę prawdę może człowiek poznać własnym rozumem. O istnieniu Boga mówi nam:
- Złączeni z Chrystusem w Kościele
- Kościół został założony przez Jezusa Chrystusa jako:
- lud Boży dążący do zbawienia przez wyznawanie tej samej wiary i przyjmowanie tych samych sakramentów,
- Mistyczne Ciało Chrystusa, czyli żywy organizm, którego głową jest Chrystus, a członkami złączeni z Nim przez chrzest ludzie, wzajemnie za siebie odpowiedzialni,
- sakrament zbawienia, czyli znak i narzędzie wspólnoty Boga z ludźmi.
- Celem Kościoła jest kontynuowanie zbawczej misji Chrystusa: budowanie królestwa Bożego na ziemi i prowadzenie wszystkich ludzi do zjednoczenia z Bogiem w wieczności. Dla wypełnienia tego zadania Chrystus dał Kościołowi potrójną władzę: nauczycielską, kapłańską i pasterską.
- Kościół Chrystusowy ma następujące cechy:
- Jest jeden, ponieważ ma jednego Pana, wyznaje jedną wiarę, rodzi się z jednego chrztu, tworzy jedno Ciało, ożywiony jest przez jednego Ducha i żyje jedną nadzieją.
- Jest święty, ponieważ jego twórcą jest Najświętszy Bóg, Chrystus wydał się w ofierze dla jego uświęcenia, a Duch Święty go ożywia. Wprawdzie należą do niego grzesznicy, ale są oni wezwani do świętości. Kościół wychował i wychowuje zastępy świętych.
- Jest powszechny, ponieważ ma pełnię środków potrzebnych do zbawienia i jest posłany do wszystkich ludzi ze wszystkich narodów.
- Jest apostolski, ponieważ jest zbudowany na fundamencie Apostołów i nieomylnie przekazuje ich naukę, a Chrystus nim rządzi przez papieża i biskupów, którzy są prawowitymi następcami Apostołów na czele ze św. Piotrem.
- Papież jest biskupem Rzymu. Jako następca św. Piotra jest głową kolegium biskupów i pasterzem całego Kościoła.
- Biskupi - następcy Apostołów - są widzialnymi głowami Kościołów lokalnych (diecezji). Jako członkowie kolegium biskupów pod przewodnictwem papieża mają udział w odpowiedzialności za cały Kościół.
- Prezbiterzy i diakoni są współpracownikami biskupów.
- Świętych obcowanie to duchowa łączność między wiernymi na ziemi (Kościół pielgrzymujący), duszami w czyśćcu (Kościół cierpiący) i świętymi w niebie (Kościół triumfujący).
- Najświętsza Maryja Panna jest wzorem i Matką Kościoła. Kościół wyznaje wiarę w Jej:
- Niepokalane Poczęcie (wolność od grzechu pierworodnego),
- Dziewictwo oraz dziewicze poczęcie Jezusa (będąc Matką Jezusa pozostała Dziewicą),
- Boże Macierzyństwo (jako Matka Jezusa, Syna Bożego, jest Bożą Rodzicielką),
- Wniebowzięcie (po zakończeniu doczesnego życia została z duszą i ciałem wzięta do nieba).
- Święci to ludzie, którzy osiągnęli już wieczne szczęście w niebie. Swoim przykładem i modlitwą wspierają nas w drodze do domu Ojca.
- Liturgia Kościoła jest uobecnieniem zbawczego dzieła Jezusa Chrystusa.
- Rok liturgiczny to roczny cykl, w którym Kościół odsłania etapami całe misterium Chrystusa, począwszy od Jego Wcielenia i Narodzenia, poprzez Jego publiczną działalność, mękę, śmierć i zmartwychwstanie, zesłanie Ducha Świętego, aż po oczekiwanie Jego przyjścia w chwale. Rok liturgiczny składa się z następujących okresów:
- Adwent,
- okres Narodzenia Pańskiego,
- Wielki Post,
- Czas Wielkanocny,
- okres zwykły.
- Sakramenty święte są to skuteczne znaki laski Bożej. Ustanowił je Chrystus i powierzył Kościołowi. Jest siedem sakramentów świętych.
- Chrzest dokonuje się przez zanurzenie w wodzie lub polanie głowy wodą. Temu znakowi towarzyszą słowa: „N., ja ciebie chrzczę w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego". Skutki chrztu:
- gładzi grzech pierworodny i wszystkie grzechy osobiste,
- rodzi do nowego życia w Bogu,
- czyni człowieka dzieckiem Bożym i świątynią Ducha Świętego,
- włącza w Kościół,
- daje udział w kapłańskiej, królewskiej i prorockiej misji Chrystusa.
- Bierzmowanie dokonuje się przez włożenie ręki szafarza i namaszczenie czoła krzyżmem świętym, któremu towarzyszą słowa: „Przyjmij znamię daru Ducha Świętego". Bierzmowanie umacnia łaskę chrztu świętego:
- pogłębia dar dziecięctwa Bożego,
- ściślej jednoczy z Chrystusem i Jego Kościołem,
- daje Ducha Świętego i Jego dary,
- uzdalnia chrześcijanina, by wiarę swą mężnie wyznawał, bronił jej i według niej żył.
- Eucharystia jest uobecnieniem Paschy Chrystusa, czyli dzieła zbawienia dokonanego przez Jego życie, śmierć i zmartwychwstanie. Podczas przeistoczenia chleb i wino stają się Ciałem i Krwią Chrystusa. Pod konsekrowanymi postaciami chleba i wina jest obecny żywy i chwalebny Chrystus. Z tego powodu nazywamy Eucharystię Najświętszym Sakramentem.
- Msza święta jest ofiarą, ponieważ uobecnia doskonałą ofiarę, którą Chrystus złożył Bogu Ojcu z siebie na krzyżu.
- Komunia święta jest to spożywanie Ciała i Krwi Chrystusa pod postaciami chleba i wina. Komunię świętą możemy przyjmować, gdy jesteśmy w stanie łaski uświęcającej, pragniemy zjednoczyć się z Chrystusem i zachowamy post eucharystyczny przez jedną godzinę przed jej przyjęciem.
- Sakrament pokuty, czyli pojednania, jest spotkaniem z przebaczającym Chrystusem, który przez posługę kapłana odpuszcza grzechy.
Należy spełnić następujące warunki, by w sakramencie pokuty uzyskać odpuszczenie grzechów:
- rachunek sumienia (przypomnienie sobie swoich grzechów),
- żal za grzechy (boleść duszy z powodu obrażenia dobrego Boga),
- postanowienie poprawy (szczera wola unikania grzechów),
- spowiedź (wyznanie grzechów Panu Bogu w obecności kapłana, by otrzymać rozgrzeszenie),
- zadośćuczynienie Pana Bogu i bliźniemu (wykonanie zadanej przez kapłana pokuty oraz naprawienie zła wyrządzonego ludziom).
Duchowymi skutkami sakramentu pokuty są:
- pojednanie z Bogiem i Kościołem,
- darowanie kary wiecznej należnej za grzechy ciężkie,
- darowanie, przynajmniej częściowe, kary doczesnej za grzechy,
- pokój sumienia,
- wzrost sił duchowych do walki ze złem.
- Namaszczenie chorych jest to sakrament, w którym Chrystus włącza cierpienie chorego w swój ą zbawczą mękę, umacnia go na duchu, a niekiedy też przywraca zdrowie. Sakrament ten udzielany jest przez namaszczenie czoła i rąk chorego; temu znakowi towarzyszy modlitwa kapłana.
- Sakrament święceń udzielany jest niektórym mężczyznom, by w imieniu i w osobie Chrystusa służyli Kościołowi. Daje władzę głoszenia słowa Bożego i sprawowania sakramentów świętych. Ma trzy stopnie: diakonat, prezbiterat i episkopat (biskupstwo).
- Sakrament małżeństwa jest przymierzem mężczyzny i kobiety, których Chrystus uświęca i uzdalnia do spełnienia obowiązków małżeńskich i rodzinnych.
- Istotnymi cechami małżeństwa są:
- jedność (związek jednego mężczyzny i jednej kobiety),
- nierozerwalność (małżeństwo trwa do śmierci jednego z małżonków),
- płodność (otwarcie na życie).
- Sakramentalia są to znaki święte ustanowione przez Kościół, które zawdzięczają swą skuteczność modlitwom Kościoła. Uświęcają różne okoliczności życia i przygotowuj ą do przyjęcia sakramentów. Sakramentaliami są poświęcenia, błogosławieństwa, egzorcyzmy, procesje.
- Kościół został założony przez Jezusa Chrystusa jako:
- Rzeczy ostateczne
- Ostateczne rzeczy człowieka:
- śmierć,
- sąd Boży,
- zbawienie albo potępienie.
- Śmierć jest rozłączeniem duszy i ciała człowieka.
- Zaraz po śmierci następuje sąd szczegółowy; sam Bóg dokonuje sprawiedliwej oceny całego życia i postępowania człowieka.
- Niebo jest celem ostatecznym i spełnieniem najgłębszych dążeń człowieka, stanem najwyższego i ostatecznego szczęścia. Jest wspólnotą życia i miłości z Bogiem, z Dziewicą Maryją, aniołami i wszystkimi świętymi.
- Czyściec jest to stan dojrzewania w miłości. Nie wszyscy zbawieni doznaj ą zaraz po śmierci szczęścia w niebie. Niektórzy przechodzą stan oczyszczenia przez cierpienie. W tym stanie są wspierani modlitwami wiernych na ziemi.
- Piekło jest stanem wiecznego oddzielenia człowieka od Boga spowodowanym odrzuceniem miłości.
- Paruzja oznacza powtórne przyjście Jezusa Chrystusa w chwale na końcu czasów. Wtedy nastąpi powszechne zmartwychwstanie oraz Sąd Ostateczny nad całą ludzkością.
- Zmartwychwstanie ciał nastąpi w dniu ostatecznym. Wtedy Pan Bóg dokona połączenia duszy z ciałem człowieka, udzielając mu niezniszczalnego życia. Nasze śmiertelne ciała otrzymaj ą udział w chwale zmartwychwstałego Chrystusa. Odnowiony i przemieniony zostanie też materialny wszechświat.
- Sąd Ostateczny będzie publicznym obwieszczeniem Bożego osądu rodzaju ludzkiego i poszczególnych ludzi. Ujawni sens Bożego planu stworzenia i zbawienia. Będzie ostatecznym triumfem Bożej miłości i sprawiedliwości nad złem i śmiercią.
- Ostateczne rzeczy człowieka:
- Boże Objawienie i wiara
- Odpowiedź chrześcijanina na dar i powołanie Boże
- Błogosławieństwa ewangeliczne - program życia chrześcijanina
- Powołanie chrześcijanina i jego życiowy program wyznaczają błogosławieństwa ewangeliczne, które Chrystus wygłosił w Kazaniu na Górze.
- Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem do nich należy Królestwo niebieskie.
- Błogosławieni, którzy się smucą, albowiem oni będą pocieszeni.
- Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię.
- Błogosławieni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni.
- Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią.
- Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą.
- Błogosławieni, którzy wprowadzają pokój, albowiem oni będą nazwani synami Bożymi.
- Błogosławieni, którzy cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości, albowiem do nich należy Królestwo niebieskie.
- Powołanie chrześcijanina i jego życiowy program wyznaczają błogosławieństwa ewangeliczne, które Chrystus wygłosił w Kazaniu na Górze.
- Modlitwa - nieodzowny warunek duchowego wzrostu chrześcijanina
- Modlitwa jest to wzniesienie duszy do Boga, spotkanie z Nim i rozmowa. Życie modlitwy polega na stałym trwaniu w obecności Boga.
- Są różne formy modlitwy:
- Modlitwa prośby jest przejawem wiary człowieka w moc Boga i Jego Opatrzność oraz w całkowitą od Niego zależność. Przedmiotem tej modlitwy może być każde duchowe i materialne dobro człowieka.
- Modlitwa wstawiennictwa jest prośbą za innych.
- Modlitwa dziękczynienia jest wyrazem wdzięczności człowieka za udzielone Boże dary.
- Modlitwa uwielbienia jest całkowicie bezinteresowna; oddaje Bogu chwałę nie ze względu na to, co On czyni, lecz dlatego, że On jest.
- Łaska Boża - pomoc Boża dla człowieka
W realizacji swojego powołania chrześcijan nie jest zdany tylko na własne siły, lecz wspierany jest łaską Bożą.
- Laska Boża jest to dar nadprzyrodzony, którego Pan Bóg udziela nam do zbawienia. Łaskę Bożą wysłużył nam Jezus Chrystus przez swoją mękę, śmierć i zmartwychwstanie.
- Łaska uświęcająca jest to dar Boży, który daje nam życie nadprzyrodzone i czyni nas dziećmi Bożymi.
- Łaska uczynkowa jest to pomoc Boża do spełniania dobrych uczynków potrzebnych do zbawienia.
- Charyzmaty są to szczególne łaski, których Duch Święty udziela wiernym powołując ich do określonych zadań w Kościele.
- Dobre uczynki i cnoty
„Wiara bez uczynków jest martwa" (Jk 2,26).
- Najważniejsze dobre uczynki:
- modlitwa,
- post,
- jałmużna.
- Uczynki miłosierdzia wobec duszy:
- Grzeszących upominać.
- Nieumiejętnych pouczać.
- Wątpiącym dobrze radzić.
- Strapionych pocieszać.
- Krzywdy cierpliwie znosić.
- Urazy chętnie darować.
- Modlić się za żywych i umarłych.
- Uczynki miłosierdzia wobec ciała:
- Głodnych nakarmić.
- Spragnionych napoić.
- Nagich przyodziać.
- Podróżujących w dom przyjąć.
- Więźniów pocieszać.
- Chorych odwiedzać.
- Umarłych grzebać.
- Cnota jest to sprawność w dobrem, czyli stała skłonność do spełniania dobrych uczynków.
- Cnoty Boskie odnoszą się do Boga, udoskonalaj ą naszą z Nim więź. Są nimi:
- wiara,
- nadzieja,
- miłość.
- Cnoty kardynalne (główne) odnoszą się do nas samych i naszych relacji z innymi ludźmi. Są nimi:
- roztropność,
- sprawiedliwość,
- wstrzemięźliwość,
- męstwo.
- Najważniejsze dobre uczynki:
-
Sumienie - wewnętrzny sędzia człowieka
- Sumienie jest wrodzoną zdolnością człowieka, która:
- pozwala mu odróżnić dobro od zła,
- pobudza do pełnienia dobra,
- powstrzymuje od czynienia zła
- jest jego sędzią.
Człowiek powinien być posłuszny głosowi sumienia i kształtować je tak, by prawidłowo oceniało dobro i zło.
- Sumienie jest wrodzoną zdolnością człowieka, która:
-
Przykazania Boże i kościelne - drogowskazy w życiu człowieka i chrześcijanina
- Dziesięć przykazań Bożych (Dekalog - „dziesięć słów") określa obowiązki człowieka wobec Boga, innych ludzi i samego siebie. Bóg objawił je ludowi wybranemu na górze Synaj. Mojżesz spisał je na kamiennych tablicach i umieścił w Arce Przymierza. Jezus Chrystus te przykazania potwierdził.
- Nie będziesz miał bogów cudzych przede Mną.
Pierwsze przykazanie wzywa człowieka, by wierzył w Boga, w Nim pokładał nadzieję i kochał Go ponad wszystko.
- Nie będziesz brał imienia Pana Boga twego nadaremno.
Drugie przykazanie zobowiązuje człowieka, by we wszystkim, co mówi i czyni, odnosił się do Boga z wielką czcią.
- Pamiętaj, abyś dzień święty święcił.
Trzecie przykazanie wypełniamy, gdy świętujemy niedziele i święta nakazane przez Kościół udziałem we Mszy świętej i świątecznym wypoczynkiem.
- Czcij ojca swego i matkę swoją.
Czwarte przykazanie zobowiązuje dzieci, by okazywały rodzicom szacunek, wdzięczność, posłuszeństwo i pomoc. Rodziców wzywa zaś do odpowiedzialności za duchowe i materialne potrzeby ich dzieci.
- Nie zabijaj.
Piąte przykazanie nakazuje szacunek dla ludzkiego życia i godności człowieka. Zobowiązuje także do ochrony innych stworzeń Bożych - roślin i zwierząt, które są darem Bożym dla człowieka.
- Nie cudzołóż.
Szóste przykazanie wzywa człowieka do panowania nad swoją płciowością. Małżonków zobowiązuje do dozgonnej wierności.
- Nie kradnij.
Siódme przykazanie nakazuje praktykowanie sprawiedliwości i miłości w zarządzaniu dobrami materialnymi i owocami pracy ludzkiej. Zabrania niesłusznego zabierania, zatrzymywania lub niszczenia dóbr należących do bliźniego.
- Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu.
Ósme przykazanie wzywa człowieka, by zawsze mówił prawdę i szanował dobre imię bliźniego.
- Nie pożądaj żony bliźniego swego.
Dziewiąte przykazanie zobowiązuje do panowania nad pożądliwością. Bóg nakazuje być czystym w myślach, słowach i uczynkach.
- Ani żadnej rzeczy, która jego jest.
Dziesiąte przykazanie zabrania chciwości, która wynika z nieumiarkowanej żądzy bogactw. Domaga się również usunięcia ze swojego serca zazdrości, która prowadzić może do popełnienia najgorszych występków.
- Nie będziesz miał bogów cudzych przede Mną.
- Przykazanie miłości Boga i bliźniego jest najważniejsze, ponieważ w nim zawierają się wszystkie inne przykazania Boże.
Będziesz miłował Pana Boga twego,
z całego serca swego, z całej duszy swojej
i ze wszystkich sił swoich,
a bliźniego twego jak siebie samego. - Przykazania kościelne wskazuj ą wiernym minimum niezbędne do zachowania ducha modlitwy i wysiłku moralnego oraz do wzrostu w miłości Boga i bliźniego.
- W niedziele i święta nakazane uczestniczyć we Mszy świętej i powstrzymać się od prac niekoniecznych.
- Przynajmniej raz w roku przystąpić do sakramentu pokuty.
- Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym, przyjąć Komunię świętą.
- Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach.
- Troszczyć się o potrzeby wspólnoty Kościoła.
- Dziesięć przykazań Bożych (Dekalog - „dziesięć słów") określa obowiązki człowieka wobec Boga, innych ludzi i samego siebie. Bóg objawił je ludowi wybranemu na górze Synaj. Mojżesz spisał je na kamiennych tablicach i umieścił w Arce Przymierza. Jezus Chrystus te przykazania potwierdził.
-
Grzech - sprzeniewierzenie powołaniu człowieka i chrześcijanina
- Grzech jest obrazą Boga, raną zadaną Kościołowi oraz krzywdą, która człowiek sam sobie wyrządza. Polega na świadomym i dobrowolnym przekroczeniu przykazań Bożych lub kościelnych. Grzeszyć można myślą, mową, uczynkiem lub zaniedbaniem dobra.
- Grzech śmiertelny (ciężki) jest świadomym i dobrowolnym wyborem przeciwnym prawu Bożemu w ważnej rzeczy. Grzech ten niszczy w człowieku miłość i łączność z Bogiem, bez której niemożliwe jest osiągnięcie szczęścia wiecznego.
- Grzech powszedni (lekki, raniący) jest przekroczeniem prawa moralnego w rzeczy mniejszej wagi, albo w rzeczy ważnej, ale nie w pełni świadomie i dobrowolnie. Nie zrywa przymierza z Bogiem i nie pozbawia łaski uświęcającej, lecz ją osłabia i rani. Pozostawiony bez skruchy usposabia stopniowo człowieka do popełnienia grzechu śmiertelnego.
- Powtarzanie tych samych grzechów, nawet powszednich, rodzi wady, czyli skłonności do zła. Wśród nich wyróżniają się tzw. grzechy główne:
- Pycha.
- Chciwość.
- Nieczystość.
- Zazdrość.
- Nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu.
- Gniew.
- Lenistwo.
Grzech jest wyborem osobistym. Człowiek może jednak ponosić odpowiedzialność za grzechy cudze, czyli popełnione przez innych ludzi. Dzieje się tak wtedy, gdy w nich współdziała lub się do nich przyczynia.
Bóg pragnie doprowadzić człowieka do nawrócenia. Jeśli jednak człowiek ustawicznie i świadomie sprzeciwia się Bogu, zamyka się tym samym na Jego miłosierdzie. Taką postawę człowieka wyrażają tzw. grzechy przeciw Duchowi Świętemu:
- Grzeszyć zuchwale w nadziei miłosierdzia Bożego.
- Rozpaczać lub wątpić o łasce i miłosierdziu Bożym.
- Sprzeciwiać się uznanej prawdzie chrześcijańskiej.
- Zazdrość bliźniemu łaski Bożej.
- Mieć zatwardziałe serce na zbawienne upomnienia.
- Odkładać aż do śmierci pokutę i nawrócenie.
- Błogosławieństwa ewangeliczne - program życia chrześcijanina
Wersja do pobrania Katechizm